2517

برگزاری آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی

آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی، روز چهارشنبه، پنجم آذرماه ۱۴۰۴، در آمفی‌تئاتر فرهنگ و ادب این دانشکده و با حضور اعضای جامعه دانشگاهی برگزار شد.

در این مراسم، دکتر شجاع تفکری رضایی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی، با بیان سخنانی، ضمن عرض خیرمقدم و تشکر از حضار، قدردانی خود را از مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، معاونت دانشجویی، مدیران آموزشی و گروه‌های مختلف، همکاران و دانشجویان ابراز داشت.

وی این گردهمایی را نشانه‌ای حداقلی از سپاس و قدرشناسی دانشگاه از زحمات پژوهشگران دانست که بار سنگین پژوهش را بر دوش می‌کشند.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی در ادامه به تبیین چالش‌های پیش روی پژوهش در دانشگاه‌ها پرداخت و یکی از مهم‌ترین مسائل در این زمینه را «عدم ارتباط واقعی میان دانشگاه، صنعت و جامعه» عنوان کرد. وی با اشاره به دیدگاه‌های مطرح در این حوزه، «تقلیدی بودن نهاد علم در ایران» و «عدم توجه به روح و ماهیت اصیل علم» را از جمله عوامل این گسست برشمرد.

دکتر تفکری رضایی بر این نکته تأکید کرد که با وجود سخن گفتن فراوان از فلسفه و فرهنگ، کمتر به مسائل و پرسش‌های بنیادین علاقه‌مندیم. وی افزود: متأسفانه علم و یافته‌های علمی به عنوان مدار و محور مناسبات زندگی، سیاست و امور جامعه ما قرار نگرفته و این امر، بستر لازم برای شکوفایی پژوهش‌های اصیل را فراهم نکرده است.

وی با اشاره به مغفول ماندن نقش علوم انسانی در این میان، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد عمده مصائب و مسائل جامعه ما، ریشه در مسائل انسانی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی دارد و نه لزوماً در مسائل فنی و تکنولوژیک. اصول تکنولوژی را می‌توان خریداری کرد و وارد نمود، اما مسائل انسانی و فرهنگی نه خریدنی هستند، نه قرض‌گرفتنی و نه زودبازده.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی ابراز امیدواری کرد که متولیان، بیش از پیش به اهمیت علوم انسانی در حل مسائل جامعه واقف شوند و از سوی دیگر، اندیشمندان و پژوهشگران این عرصه نیز با نگاهی واقع‌گرایانه و معطوف به مسائل بومی، در جهت رفع مشکلات جامعه گام بردارند.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محرابی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی، با گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری، به ایراد سخنانی با موضوع جایگاه پژوهش در اسلام و عرصه‌های پژوهشی مورد تأکید در متون دینی پرداخت.

ایشان پژوهش را امری فطری و نهاده شده در سرشت انسان دانست و تأکید کرد: اگر این حس جستجوگری و کنجکاوی نبود، تاریخ بشر شاهد رشد و شکوفایی کنونی نبود؛ هیچ تمدنی شکل نمی‌گرفت و هیچ پیشرفتی رخ نمی‌داد. تمام اکتشافات و اختراعات، ناشی از همین میل به کمال‌طلبی است.

حجت‌الاسلام محرابی با استناد به قرآن کریم و احادیث معصومین (ع)، چهار عرصه را برای پژوهش برشمرد و از آنها با عناوین  پژوهش در طبیعت، پژوهش در تاریخ،  پژوهش در جوامع انسانی و پژوهش در خود (خودشناسی) نام برد.

در ادامه این مراسم، دکتر کیوان امینی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی، با بیان سخنانی، ضمن خیرمقدم به حاضران و تبریک هفته پژوهش و فناوری، از دست‌اندرکاران برگزاری این آیین در دانشکده ادبیات و علوم انسانی قدردانی کرد.

وی با اشاره به جایگاه پژوهش در توسعه کشورها، خاطرنشان کرد: توسعه‌یافتگی کشورهای پیشرفته، مبتنی بر دانش، پژوهش کیفی و به‌کارگیری دانایی در تمامی عرصه‌هاست. دکتر امینی افزود: اگرچه جامعه علمی ایران پس از انقلاب اسلامی از نظر شاخص‌های کمّی رشد قابل توجهی داشته و به جایگاه مناسبی در تولید علم جهان دست یافته، اما به نظر می‌رسد این رشد کمّی، تأثیر ملموس و مستقیمی در عرصه‌های مدیریت، اقتصاد و سیاست کشور نداشته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی با بیان نمونه‌ای از تصمیم‌گیری‌های غیرپژوهش محور در سطح کلان کشور، تصریح کرد: اتخاذ تصمیمات مهم، بدون پشتوانه پژوهشی قوی، می‌تواند پیامدهای نامطلوبی در زندگی روزمره مردم داشته باشد.

دکتر امینی در بخش دیگری از سخنان خود، به دستاوردهای دانشگاه رازی در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: این دانشگاه در سال‌های اخیر، با تلاش همکاران و پژوهشگران، به رتبه هشتم در میان دانشگاه‌های جامع کشور دست یافته که جای تقدیر دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی، با ابراز نگرانی از «به حاشیه رانده شدن مسئله آموزش» در سال‌های اخیر، هشدار داد: «تمایل برخی از پژوهشگران برجسته به کاهش فعالیت‌های آموزشی، می‌تواند در بلندمدت به کیفیت پژوهش نیز آسیب بزند، چرا که آموزش صحیح، زیربنای پژوهش صحیح است.»

وی همچنین با انتقاد از رواج «فرهنگ مسابقه‌ای و کمّی‌گرایی در پژوهش»، تصریح کرد: اگر پژوهش صرفاً به ابزاری برای کسب امتیاز و ارتقای شغلی تبدیل شود، از مأموریت اصلی خود که تولید علم برای حل مسائل و توسعه کشور است، فاصله خواهد گرفت.

دکتر امینی، با اشاره به ظهور فناوری هوش مصنوعی به عنوان یک فرصت تاریخی، بر لزوم استفاده اصولی و کیفی از این ابزار در فرآیندهای آموزشی و پژوهشی تأکید و خاطرنشان کرد: نباید هوش مصنوعی را به ابزاری برای تسهیل تولید صرفاً کمّی مقالات تقلیل داد، بلکه باید از آن برای ارتقای کیفیت پژوهش و آموزش بهره برد.

در پایان این آیین، از پژوهشگران و فناوران برتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی تقدیر به عمل آمد.


شناسه : 33003102

آخرین اخبار