استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور: دانش نقد نیازمند بروزرسانی است / هیأت علمی مرجع تشخیص در نقد باشد

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور: دانش نقد نیازمند بروزرسانی است / هیأت علمی مرجع تشخیص در نقد باشد



دانشگاه رازی- استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور نقد را فعالیتی مستمر و نیازمند بروزرسانی دانست و گفت: هیأت علمی به عنوان مدعی مرجعیت علمی، باید مرجع تشخیص در نقد باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی؛ کارگاه روش‌های نقد متون با شرکت اساتید و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی، روز پنجشنبه ۲۸تیر۱۳۹۷ به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در سالن جلسات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

 

دکتر شهرام یوسفی‌فر استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور، مدرس و سخنران ویژه این کارگاه آموزشی بود که به همت گروه علوم تاریخی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی برگزار شد.

 

همچنین دکتر محمد سپهری مدیر کارگروه تخصصی تاریخ شورای بررسی کُتب علوم انسانی در این کارگاه آموزشی درخصوص شورای نقد و بررسی کتب علوم انسانی؛ ماهیت و اهداف آن به ایراد سخنرانی پرداخت.

دانشگاه رازی امروز میزبان کارگروه شورای بررسی کُتب علوم انسانی بود و پرفسور شهرام یوسفی‌فر در بخش اول این کارگاه آموزشی، پیرامون جایگاه نقد متون در پیشرفت و توسعه علوم انسانی و اجتماعی و در بخش دوم در خصوص روش‌ها، مبانی و اصول نقد متون سخنرانی کرد.

پرفسور شهرام یوسفی‌فر استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور در این کارگاه آموزشی، طی سخنانی ایفای وظیفه استادی را توأم با دستمایه بسیار غنی از روحیه و منش و روش نقادانه دانست و اظهار داشت: در حوزه نقد دائماً نیاز به بروزرسانی داریم و نوآوری، خلاقیت و تولید مطالبه نهادهای آکادمیک، جامعه و دانشجویان در این حوزه است.

پرفسور یوسفی‌فر در ادامه، به نابسامانی و آشفته بازار نقد در جامعه اشاره کرد و ضمن تشریح رسالت انسانی و اجتماعی نقد، گفت: اولین چالش در عرصه نقد، انتخاب رویکرد و مکتب برای نقد است.

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور نقد را فعالیتی مستمر و دائم دانست و بیان کرد: دانش نقد هرگز نباید متوقف شود و ما همواره با نقد نقد مواجه هستیم و بروزشدن در عرصه نقد کاملاً ضروری است.

وی بر ضرورت نهادینه سازی نقد در دانشگاه‌ها و ارتقاء ضریب امنیت تولید علوم در دانشگاه‌ها و اشاعه آن در سطح جامعه تأکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در عرصه تولید علم در جامعه، سرقت علمی و مالکیت معنوی است و آسیب‌های پنهان و آشکار این حوزه متوجه اعضای هیأت علمی نیز می‌شود.

پرفسور یوسفی‌فر با تأکید بر اینکه هیأت علمی به عنوان مدعی مرجعیت علمی نباید تابع سلایق روز باشد، اظهار داشت: هیأت علمی باید مرجع تشخیص در نقد باشد.

وی به تشریح کارکرد نقد پرداخت و افزود: نقد، شیرازه متون را از هم می‌پاشد و جزء جزء بنای متن را وارسی می‌کند و اجازه نمی‌دهد هیچ بخشی از اندیشه و اطلاعات نسنجیده وارد متن شود.

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور، به شتاب تولید فرهنگ در جامعه به ویژه در فضای دیجیتال اشاره کرد و افزود: ایفای وظیفه تنقیح و تهذیب اذهان دانشجویان ضروری است.

وی نقد مستمر آخرین تولیدات حوزه‌های تخصصی را رسالت شورای بررسی و نقد متون علوم انسانی دانشگاه‌های کشور دانست و بیان کرد: این شورا، دانش نقد را در کشور بروز می‌کند و در سراسر کشور اشاعه می‌دهد.

پرفسور یوسفی‌فر با اشاره به تاریخچه طولانی نقد در جامعه گفت: متن با نقد ملازمت دارد، نقد متن دانشی است که موضوع آن چند و چون اعتبار متن است زیرا اعتبار متن باید سنجیده شود.

وی مراحل سه‌گانه نظریه‌های نقد را شامل دوران سنّت، دوران مدرن و دوران پست مدرن دانست و تأکید کرد: انتخاب مکتب نقد باید با تمام ملاحظات آن مکتب همراه باشد.

شایان ذکر است؛ بخش عملی کارگاه آموزشی روش‌های نقد متون با پرسش و پاسخ همراه بود.